torsdag 13 oktober 2011

JORDBÄVNING!

Hallå där, Niklas här!

Idag hade jag ett minst sagt omskakande uppvaknande. Jag tänkte njuta av att vi fick tidig helg och sova bort halva torsdagen, men moder jord hade andra planer.

Ca 11:15 lokal tid så vaknade jag av ett konstigt muller och att hela sängen skakade. De första nyvakna, förvirrade sekunderna så trodde jag att det var vinden som slet i huset, men insåg rätt fort att detta var nånting annat; jordbävning! Efter ytterligare några sekunder så tilltog skakningarna, hela rummet gungade, spegeln på väggen gungade och saker och ting var nära att ramla ner från hyllor och väggar. Aldrig förr har jag blivit så pigg så fort.

Jag sprang ut ur mitt rum i bara kallingarna och ner till bottenvåningen där Marre redan stod och såg förskräckt ut, samtidigt kom Fredrik springande ut ur sitt rum, även han i bara kalsonger. Patrik såg vi inte till, men jag ropade åt honom att komma ut innan vi sprang ut ur huset och ställde oss på vägen utanför. Där såg vi att våra grannar också hade skyndat sig ut. Efter kanske en minut så avtog skakningarna och vi gick in igen, där kom Patrik sakta och obrydd lunkandes nerför trappen. Dock så skakade man fortfarande lite inombords, det var en sjukt obehaglig upplevelse!

Lite förödelse på gatorna, bild från Herald Sun
Som alltid i såna här situationer så är det blandade uppgifter beroende på vart man kollar, enligt USA's geologiska institution så var det ett skalv på 6,2 på Richterskalan, ca 6 mil under havsbottnen. Men enligt Indonesiens mätningar så var det 6,8 på Richterskalan och på bara 1 mil under havsbottnen. Det inträffade ca 10 mil sydväst om Bali. Vi bor också på den kustremsa som ligger närmast epicentret.

Inne på en affär i Bali, bild från Herald Sun
I skrivande stund, precis nu, så kom det även ett litet efterskalv som väckte Fredrik som låg och snarkade/stönade på soffan. Detta efterskalv låg tydligen på 5.0, läste jag nu.

Nu gick allting bra med oss, vi hade inte ens några materiella skador. Det verkar dock som att ca 50 personer blivit skadade på Bali, men inga döda som tur är, än så länge iaf. Man blir verkligen påmind om att man är rätt liten på jorden, och att man inte bor i Sverige utan i The Pacific Ring of Fire.

Vi uppdaterar om det händer nåt mer!
Tack och adjö //Niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar