fredag 16 december 2011

Certificate of Participation

Igår hade vi då våran avslutningsceremoni i skolan. De flesta dök upp i sina Traditionella balikläder, vilket det blev att vi halvt gjorde också. Niklas var dock den enda som hade hela outfiten hela tiden. Det var lite Gamelanmusik och dans först, och sedan fick alla en och en gå upp och hämta sitt Certificate of Participation, vilket tog ett bra tag då det inte bara var vår klass där utan massa andra utbytesstudenter också. Det var vid detta tillfälle jag var glad att jag åtminstone hade tagit med mig hela traditionella utstyrseln, för den fick åka på då. Fredrik som bara hade den traditionella skjortan, vanliga byxor och flipflop hade tydligen fått lite menande blickar från vår språklärare Rajeg som delade ut certifikatet.

Vår klass + annat löst folk

Den fina skylten dom gjort för just detta tillfälle 

Jag får mitt certifikat

Fredrik hade såklart förtjänat ett också
Efter detta så var det dags för diverse tal. Tal efter tal så snackade dom på indonesiska, endast. Kan sätta alla pengar jag har på att alla i BIPAS (min klass) satt som frågetecken, speciellt när alla dom andra "duktiga" utbytesstudenterna började skratta åt något som förmodligen var något slags skämt. Vi bara tittade på varandra och ryckte på axlarna. Sedan var det dags för talen från BIPAS, där var Tiago först ut och höll ett tal på engelska (äntligen kunde vi få fatta nåt), sedan Juuso som höll samma tal fast på indonesiska, och sist Constantin som körde 50/50.

Tiago håller tal

Juuso kör på hårt på indonesiska också

Sedan började dansarna slita upp folk på scenen för att dansa, det var helt klart det mest underhållande. Vi lyckades slippa undan, men många ur klassen drogs upp, typ två åt gången.


Ytterst seriös dans

"Come here"

Niklas hittade lite instrument att leka med
Jag hittade också lite roliga saker att göra ojud med, inte lika pampigt som Niklas dock..


Kvällen bjöd på fest i Geckovillan, var faktiskt en bra kväll förutom att det var en slags ögonöppnare; nu är det över. Robert som vi har umgåtts med mycket kom för att säga hejdå, och det var ett permanent hejdå. Känns väldigt konstigt att ta avsked med nån man ändå spenderat så mycket tid med. Dock skakade vi hand på att hälsa på han i Helsinki, och han skulle hämta upp oss i den traditionella outfiten och ha en stor skylt där det står "Selamat pagi" (god morgon).

The Gang, med våra välförtjänade certifikat

Ikväll är det beach party, och förhoppningsvis hinner man säga hejdå till några fler ur klassen innan man försvinner för gott.

/Marre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar